Manuele therapie

2015-06 NVMT Animatiefilm Manuele Therapie from NVMT de Fysiotherapeut on Vimeo.

Manuele therapie is een onderzoeks- en behandelmethode van gewrichten van de rug, nek, armen en de benen. U wordt behandeld door een hiervoor erkend en gediplomeerd fysiotherapeut, de manueel therapeut.

Door een ongeval, lichamelijke of psychische aandoening of werk kan de eigen manier van bewegen verstoord raken en kunt u te maken krijgen met klachten. Deze uiten zich niet altijd op de plek van de oorzaak.

Wanneer u een probleem heeft met het bewegen van een of meerdere gewrichten, dan kan manuele therapie voor u een goede behandelmethode zijn.  Een manueel therapeut heeft in de opleiding extra kennis opgedaan van de bewegingsmogelijkheden van het lichaam en in het bijzonder van de wervelkolom.

Behandel en onderzoekstraject

In een eerste gesprek zal de manueeltherapeut onder andere vragen naar het ontstaan van de klachten, wanneer de klachten optreden, hoelang de klachten bestaan en wat de klachten doet toe- of afnemen.

Daarna volgt lichamelijk onderzoek waarbij de houding en het bewegen worden beoordeeld en de gewrichten met specifieke bewegingen worden onderzocht.

De therapie is geschikt bij

• hoofd- en nekpijn in combinatie met het slecht kunnen bewegen van de wervelkolom;
  • nek- en schouderklachten al dan niet met uitstraling naar de armen;
  • lage rugklachten, al dan niet met uitstraling naar de benen;
  • hoge rugklachten, al dan niet in combinatie met rib- en borstpijn;
  • duizeligheid bij het bewegen van de nek;
  • kaakklachten, al dan niet in combinatie met nekklachten;
  • heupklachten.

Heeft u interesse in een behandeling met manuele therapie of heeft u vragen hierover, neemt u dan contact op met de praktijk en vraag naar Markwin of Debby.

Wat gebeurt er voorafgaand aan de behandeling

Op grond van de verkregen onderzoeksgegevens kan een diagnose worden gesteld. Samen met de patiënt zal de manueeltherapeut beslissen of er behandeld kan worden of dat de patiënt terug gaat naar de verwijzend arts met een rapportage van de manueeltherapeut.

De behandeling die volgt, zal tot doel hebben de functie van de gewrichten te verbeteren. De houding en beweging in huishouding, werk en recreatie wordt hiermee ook beïnvloed.

Wat betekent de behandeling voor mij?

Tijdens de behandeling manuele therapie maakt de manueeltherapeut gebruik van specifieke bewegingen in de gewrichten.

Het doel van manuele therapie is enerzijds het beter laten functioneren van de gewrichten en anderzijds de houding en bewegingen verbeteren. Hiervoor gebruikt de manueel therapeut een aantal specifieke technieken die in de gewrichten worden toegepast.

Het effect van manuele therapie is vaak direct merkbaar: je voelt een verbetering van de bewegingsvrijheid en een afname van pijn. Het behandelprogramma van de manueel therapeut bestaat verder uit het geven van goede instructies, adviezen, oefentherapie en inzicht in gezond bewegen.